Pozycjonowanie strony firmowej, od czego zacząć i jak powinno to wyglądać? cz.4
Artykuły1 grudnia 2020
Czwarta część cyklu dotyczącego pozycjonowania strony firmowej. Do tej pory pojawiły się już tematy związane z projektowaniem struktury strony, doborem słów kluczowych i treści na stronę oraz optymalizacją techniczną. W poniższym wpisie znajdują się informacje dotyczące optymalizacji pod kątem użyteczności strony z punktu widzenia jej użytkownika.
Podstawowa optymalizacja UX
Użyteczność i „przyjazność” obsługi serwisu jest coraz ważniejszym czynnikiem, który wpływa na pozycjonowanie strony. Google zapowiedziało, że w kolejnych latach znaczenie użyteczności będzie odgrywało jeszcze większą rolę w ustalaniu rankingu stron.
Na użyteczność stron wpływa „wygoda” ich używania przez użytkowników, a na to wpływ ma np. ich budowa i wygoda obsługi na urządzeniach mobilnych czy szybkość ich działania.
Szybkość i mobilność serwisu
Pamiętaj, że większość użytkowników sieci korzysta z małych urządzeń mobilnych. Koniecznie musisz więc zadbać oto, aby Twoja strona (jak i jej podstrony) były dostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych oraz działały na nich stosunkowo szybko.
Mobilność strony sprawdzisz w narzędziu https://search.google.com/test/mobile-friendly a szybkość działania w https://gtmetrix.com/.
Musisz koniecznie zadbać o dostosowanie Twojej strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych oraz osiągnąć możliwie najszybszy czas jej wczytywania.
Podstawowa użyteczność
Duża ilość, a nawet większość użytkowników, pierwszy kontakt z Twoją witryną odbywa na urządzeniu mobilnym.
Pamiętaj więc o tym, aby najważniejsze informacje umieścić już na pierwszym, a maksymalnie drugim ekranie urządzenia mobilnego. Im treści są niżej tym mniej użytkownik tam dociera. Treści eksponowane wysoko są też nieco ważniejsze dla algorytmów Google.
Przetestuj swoją stronę w praktyce
Warto wykonać realne testy swojego serwisu na urządzeniach mobilnych i spróbować zasymulować ścieżkę klienta z wyszukiwarki.
Najlepiej będzie wejść tutaj na podstronę wybranej usługi na fizycznym urządzeniu mobilnym i sprawdzić, czy spełnia on swoje podstawowe funkcje informacyjne oraz czy umożliwia szybki i wygodny kontakt z Tobą.
Koniecznie należy sprawdzić to:
- czy na pierwszym ekranie jasno informujemy użytkownika co konkretnie sprzedajemy lub wykonujemy,
- czy użytkownik może wygodnie skorzystać z danej usługi i skontaktować się z nami za pośrednictwem formularza czy telefonu (wezwanie do działania).
- czy użytkownik może wyszukać inne usługi z pomocą wyszukiwarki,
- czy użytkownik może znaleźć dane firmy,
- czy kluczowe elementy strony jak menu nawigacyjne przycisk „napisz do nas” są widoczne i umieszczone zostały w odpowiednich miejscach, gdzie zazwyczaj ich szukamy,
- czy samo korzystanie ze strony na urządzeniu mobilnym jest wygodne a strona jest czytelna.
Wszystkie te elementy przełożą nie tylko na SEO, ale również użyteczność Twojej strony i współczynnik jej konwersji.