[Q&A no.10] Optymalizacja prostych stron firmowych
Q&A28 listopada 2017
1. Lepiej założyć prostą stronę firmową (wizytówkę), czy normalną stronę z kilkoma podstronami?
Prosta strona firmowa (wizytówka), może być atrakcyjna wizualnie, jednak bardzo często okazuje się niezwykle trudna do pozycjonowania. Normalna witryna z kilkoma podstronami będzie według mnie lepszym wyborem. Więcej podstron w serwisie pozwoli na przyporządkowanie do nich odpowiednich słów kluczowych. Tworząc stronę w ten sposób, uzyskamy czytelną strukturę z dedykowanymi podstronami dla każdej z usług świadczonych przez firmę. Dzięki rozbudowaniu serwisu o nowe podstrony, jego pozycjonowanie będzie łatwiejsze, a większa ilość treści zwiększy jego widoczność na nowe słowa kluczowe.
2. Czy zwijany FAQ może zostać tak zakodowany, że treść będzie widoczna dla Google?
Tak, można zastosować tutaj np.jQuery Accordion (demo). To, czy robot zobaczy treść na stronie czy nie, może Pan sprawdzić w Search Console w zakładce „Pobierz jako Google”.
3. Jak optymalizować / pozycjonować lokalnie wizytówkę dla firmy świadczącej usługi w innym mieście niż jej siedziba (a więc w innym mieście niż lokalizacja w mapkach Google)?
W mapach Google, wizytówka firmy świadczącej usługi w innym mieście, niż jej siedziba, zawsze jest w gorszej sytuacji od firm posiadających siedziby w danym mieście. Pomocne może być zaznaczenie w ustawieniach wizytówki, że usługi świadczone są również w innych miastach lub rozszerzenie jej działalności terytorialnej w ten sposób:
Jeśli chodzi konkretnie o optymalizację i pozycjonowanie, to ciężko cokolwiek stwierdzić bez adresu strony www. Przede wszystkim należy zadbać o to, aby strona internetowa została powiązana z miastem czy miastami, na których właścicielowi strony zależy.
W przypadku, jeśli jest to jedno miasto i usługi są świadczone właśnie w nim, to można spróbować zoptymalizować istniejący serwis pod to jedno, konkretne miasto. Należy wtedy popracować nad treściami tej strony, nasycając je nazwą miasta. Czyli na przykład, warto dodać miasto w title(%Dowóz owoców do biura% %Kraków% / %Nazwa Firmy%), czy dodać na stronie trochę treści powiązanych z miastem (wpisy na blogu, nowe bloki dot. miasta itp.).
W przypadku, kiedy miast / regionów jest więcej, można spróbować stworzyć nieco bardziej rozbudowaną strukturę serwisu. Powinna ona przypominać w swej budowie katalog usług w danych miastach – każda usługa w konkretnym mieście powinna mieć swoja dedykowaną podstronę, która byłaby zoptymalizowana pod konkretną frazę (%usługa% %miasto%). Dobrym przykładem jest tutaj serwis https://www.freshnlean.com/, który świadczy usługi cateringowe w wielu miastach US. Proszę zobaczyć, że serwis jest bardzo mocno rozbudowany pod względem dietetycznego cateringu w danym mieście. Istnieje w nim dedykowana podstrona pod catering dietetyczny w Los Angeles: https://www.freshnlean.com/los-angeles-diet-meal-delivery/, inna pod catering w Nowym Jorku: https://www.freshnlean.com/new-york-diet-meal-delivery/ i kolejne dla wszystkich innych kluczowych miast. Każda z tych podstron posiada zoptymalizowany nagłówek h1, tytuł witryny i blok tekstowy dotyczący danego miasta oraz konkretnej usługi w tym mieście. Na każdej podstronie treści i opisy są oczywiście unikalne. Tego typu rozbudowa serwisu jest stosunkowo najpopularniejszym i chyba najskuteczniejszym sposobem na zwiększenie jego widoczności dla fraz związanych z danym miastem. Można tutaj wyjść od usług i łączyć je z miastami lub odwrotnie.
Oprócz optymalizacji, kluczowym aspektem będzie tutaj również linkowanie i odpowiednia jego forma. Podczas pozyskiwania linków dla swojego serwisu należy uwzględnić to, aby część linków pochodziła z regionalnych serwisów miasta, na które chce się pozycjonować serwis – można tutaj spróbować pozyskać trochę linków np. z regionalnych katalogów firm, stron, forów czy serwisów z artykułami (art. eksperckie i sponsorowane).
4. W jaki sposób zwiększyć widoczność prostej strony – wizytówki? Skoro mamy bardzo małą liczbę podstron, w jaki sposób zwiększyć ilość treści w serwisie, poza prowadzeniem bloga?
Najprościej – rozbudować podstronę :). Załóżmy, że strona dotyczy usług, a nie np. produktów. W ramach działań na stronie można spróbować rozbudować jej ofertę w taki sposób, aby każda z usług posiadała dedykowaną podstronę z wartościowym i unikalnym tekstem. Dla każdej z usługi można stworzyć wpisy z pytaniami i odpowiedziami związanymi z daną usługą, praktycznymi poradami itp. Sporo pytań można znaleźć wykorzystując darmowe narzędzie: Answerthepublic.com. Należy tutaj pamiętać, aby z wpisów na blogu linkować do podstron powiązanych usług.
Podstrony usług powinny zostać maksymalnie rozbudowane, czyli zawierać wartościowe treści, linki do ww. porad, opinie użytkowników oraz np. materiały wideo, które będą prezentować daną usługę czy pokazywać jej efekt końcowy. Wideo powinno zostać umieszczone również w YouTube – może zwiększyć to widoczność ruchu w serwisie.
Oprócz pracy z nowymi treściami na nowe podstrony, muszą Państwo zadbać o to, aby obecne podstrony, których jest mało, również zostały rozbudowane o nowe treści.
Poza działaniami w samym serwisie, proszę pamiętać o bardzo ważnym czynniku rankingowym – czyli linkach prowadzących do strony głównej serwisu, jego podstron oraz wpisów na blogu. Treści treściami, ale trzeba to wszystko odpowiednio podlinkowaćJ.
Być może warto byłoby wykorzystać również platformy takie jak: http://reachablogger.pl/ oraz https://www.whitepress.pl/ do promocji swoich usług i produktów w ramach kampanii z influencerami oraz publikacji art. eksperckich i sponsorowanych.
5. Zastanawiamy się nad publikacją strony opartej na vue.js z modułem lazy loading – jak wygląda pozycjonowanie stron opartych na JS? Czy roboty Google indeksują tego typu strony?
W kwestii pozycjonowania stron opartych o JS i jego frameworków, wszystko zależy od tego, jak poradzi sobie z nim Google. Z czystym JS daje sobie dość sprawnie radę. Pomimo to, SEO-wcy czasami starają się uciekać od tego typu rozwiązań i dążą do tego, aby treści dla użytkowników były najlepiej zwykłymi „html-ówkami”J. W dużym skrócie najważniejsze jest to, jak dany framework wyrenderuje Państwu kod HTML dla robota Google i to, co ma on zaindeksować. Jeśli w kodzie znajdą się treści, to będzie to w porządku dla Google. Jeśli ich tam nie będzie, a Google nie będzie ich w stanie wygenerować i odczytać, to będzie to stanowiło problem. Da się to oczywiście obejść np. poprzez cachowanie podstron serwisu do wersji HTML. Będzie to niestety generować problemy w przypadku podstron z dynamiczną treścią, dodatkowo im większy serwis, tym większy problem z aktualizacją i nadpisywaniem wersji HTML podstron. W przypadku vue oraz innych popularnych frameworków kwestie ich indeksacji i postrzegania przez Google bardzo ciekawie opisał Bartosz Góralewicz w tym wpisie. Z jego testów wynika, że crawler Google bez problemu pobierze i zaindeksuje treści generowane przez vue.js. Jednak tworząc serwis w vue należy mieć na uwadze, że czasami okazuje się, że pomimo zapewnień, Google nadal preferuje treści wygenerowane przez serwer (nie generowane dynamicznie) i pozycjonowanie takiej strony może być w chwili obecnej nieco trudniejsze niż pozycjonowanie stron, które nie działają w całości w oparciu o JS. W przypadku lazy load może wystąpić problem z indeksacją doczytywanej treści, jednak dużo zależy od konkretnego zastosowania tego modułu, bo można serwis pod tym kontem nieco zoptymalizować. Jeśli całość treści będzie ładowana przez lazy load, może być to problematyczne dla SEO. Pytanie jest bardzo ogólne, a temat długi i szeroki jak rzeka – pozostaje do omówienia w osobnym wpisie na konkretnym przypadku.
6. Na wizytówce mojej firmy, w sekcji 'Opinie z Internetu', pojawiła się średnia ocena ze strony zapleczowej konkurencji. Czy jest możliwe usunięcie tej sekcji lub tylko tej strony zapleczowej z mojej wizytówki?
Usunięcie samej opinii może być trudne, no chyba że w wyraźny sposób narusza dobre imię Pańskiej firmy lub łamie regulamin Google Maps. W Tej kwestii najlepiej będzie założyć temat na forum Google Maps i konkretnie to opisać: https://productforums.google.com/forum/#!forum/maps-pl.
7. Chciałbym poznać odpowiedź na pytanie, czy zmiana protokołu na https w przypadku wizytówki firmowej wpłynie na zmianę pozycji strony w wyszukiwarce.
Posiadanie protokołu https na stronie jest jednym z wielu czynników rankingowych. Wdrożenie go w serwisie może wpłynąć pozytywnie na pozycje serwisu, jednak nie spodziewałbym się tutaj dużych wzrostów. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że w przypadku małej wizytówki nie wpłynie to na jej pozycje.Pomimo to, jeśli jest taka możliwość, to zawsze warto https wdrożyć.
8. Prowadzę hurtownię balonów online. Na czym na początku powinienem się koncentrować? Kontent, seo lokalne, długi ogon?
Trudno odpowiedzieć na to pytanie bez adresu www serwisu, postaram się nakreślić to dość ogólnie. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić optymalizację techniczną serwisu, czyli zadbać o odpowiednie nagłówki h1, tytuły, opisy stron / kategorii / produktów, usunięcie kopii treści, odpowiednią ilość podstron, odpowiednie linkowanie wewnętrzne, zaplanowanie i zbudowanie odpowiedniego drzewa kategorii serwisu (kategorie i podkategorie produktowe) i optymalizację kart produktowych. Przedstawienie pełnej oferty, czyli utworzenie dla oferowanych produktów konkretnych kategorii i podstron, pozwoli na zwiększenie widoczności na wiele słów kluczowych powiązanych z asortymentem. To wszystko powinno wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie serwisu - zarówno na długi ogon, jak i bardziej konkurencyjne frazy. Warto byłoby również dodać wpis firmy w Google Maps (ze względu na małą ilość firm o takim profilu) oraz pozyskaniu dla niej kilkunastu naturalnych opinii klientów.
W późniejszym etapie, proponowałbym skupić się na nasycaniu serwisu treściami (opisy kategorii, produktów, porady i wpisy na blogu, opisy produktów itp.) oraz pozyskiwaniu wartościowych linków. Już na etapie optymalizacji można pomyśleć o rozbudowie serwisu pod lokalne SEO – czyli dorobieniu odpowiednich podstron związanych z miastami, które pozwolą na zwiększenie widoczność w wynikach regionalnych. Ważna będzie tutaj ilość podstron i asortymentu, która pozwoli na wygenerowanie ruchu.
9. Mam stronę firmową postawioną na WordPress. Jakie wtyczki zaimplementować, żeby strona była przyjazna dla Google?
Sama instalacja wtyczek nie załatwi tutaj wszystkiego, ponieważ konieczna jest również ich odpowiednia konfiguracja.
Podstawową wtyczką, która powinna zostać zainstalowana w systemie Wordpress jest Yoast SEO. Posiada ona bardzo dużo funkcji pozwalających na dobrą optymalizację serwisu pod względem SEO, nawet bez wchodzenia w jej szczegółowe ustawienia.
Drugą wtyczką, która powinna znaleźć się w systemie, jest wtyczka odpowiedzialna za cachowanie serwisu, proponuję tutaj W3 Total Cache lub WP Super Cache. Wpłyną na znaczący wzrost szybkości ładowania się serwisu.
Ostatnią wtyczką, którą warto zainstalować w systemie Wordpress jest Autoptimize, która odpowiedzialna jest za automatyczną optymalizację strony dla Google Speed Insights.
Przed instalacją drugiej i trzeciej z polecanych wtyczek, proszę wykonać kopię zapasową serwisu! Czasami tego typu wtyczki nie działają poprawnie z niektórymi szablonami i powodują błędy.
10. Moja strona firmowa ma kilka podstron, w których treści są niezmienne (o nas/oferta/kontakt, itd.). Czy dla potrzeb Google powinienem raz na jakiś czas dopisywać coś do nich, zmieniać ich treść?
Aktualizacja treści oraz ich tworzenie w obrębie całego serwisu może wpływać pozytywnie na jego widoczność. Nie ma jednak sensu dopisywać treści do podstron takich jak „kontakt” czy „o nas” – są to statyczne podstrony, na których treść jest prawie zawsze niezmienna. Podobnie sprawa ma się z ofertą – tutaj należy raczej utworzyć podstronę z treściami i raczej już nic nie zmieniać. Czas na tworzenie nowych treści najlepiej zainwestować w nowe wpisy np. na bloga, czy dział z artykułami – to pozwoli na realne zwiększenie widoczności serwisu i ruchu. Da to dodatkowo Google sygnał, że w obrębie naszego serwisu cały czas pojawiają się nowe podstrony z unikalnymi treściami.
Wartym uwagi rozwiązaniem na aktualizację treści w obrębie podstron serwisu, jest zastosowanie modułu opinii w podstronach oferty, w którym co jakiś czas będą się pojawiały nowe opinie. W ramach bloga wpisy można rozbudowywać po jakimś czasie o nowe akapity bądź wykorzystywać w tym celu np. komentarze do wpisów.
11. Dzień dobry, jestem właścicielem strony: http://remont-g.co.uk/ Z wyszukiwarki Google strona ma około 20 odwiedzin miesięcznie. Domena ma już 4 lata, co powinno mieć wpływ na pozycję strony. Mamy kilkaset linków, niestety większość nie ze stron branżowych. Kiedy zbudowano stronę, webmasterzy pozostawili tam szablony, około 30 stron nie związanych z tematyką. Pomimo że szablony nie były podlinkowane, były indeksowane przez wyszukiwarki. Teraz strony te są usunięte, ale wydaje mi się że cały czas jest kara za spamowanie i wstawianie stron pustych, itp. Jak można sprawdzić, czy strona nie jest w jakiś sposób karana przez Google? Bardzo proszę o pomoc. Pytałem wielu specjalistów SEO i nikt nie jest w stanie udzielić odpowiedzi.
Zaindeksowanie kilkudziesięciu pustych stron, które są tzw. „demo content” szablonu nie powinno prowadzić do nałożenia kary na serwis. W przypadku, gdyby na serwis nałożona została kara ręczna informację o tym znajdzie Pan w Search Console, w zakładce „Działania ręczne” – instrukcję do Search Console znajdzie Pan TUTAJ. Jeżeli nie ma tam żadnego powiadomienia to znaczy, że serwis nie ma nałożonej żadnej kary ręcznej. Proszę sprawdzić tę zakładkę.
Jeśli chodzi o sam serwis, to można tutaj popracować nad jego optymalizacją. Przede wszystkim, podstrony ofertowe typu: http://remont-g.co.uk/kitchen-fitting/ można rozbudować o większe ilości treści – np. poniżej galerii realizacji warto byłoby dodać kolejny akapit z rozbudowanym opisem danej usługi. W tekście powinny znaleźć się również nagłówki h2 (śródtytuły) oraz kilka pogrubień wybranych fraz czy słów kluczowych. Aby jeszcze bardziej zróżnicować i nasycić słowami tę podstronę, każdą z usług można uzupełnić o 3-6 opinii klientów, dot. tej konkretnej usługi. Powinno to pomóc w zwiększeniu widoczności i unikalności tych podstron.
Kolejną kwestią jest uruchomienie bloga, który pozwoliłby na opisywanie wybranych zleceń, tworzenia przydatnych dla użytkowników treści, co wpłynie na zwiększenie „jakości” serwisu pod względem treści i jego widoczności.
Z tego co widzę, w zakładce kontakt, Pana firma posiada 3 fizyczne lokalizacje. Proponowałbym dla każdej z nich utworzyć wpis w mapach Google, pomoże to w zwiększeniu widoczności firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania. Być może przydadzą się Panu wpisy: instrukcja dodania wpisu do Google Maps oraz pozycjonowanie w Google Maps.
Przeglądając profil linków Pana serwisu zauważyłem, że bardzo wiele z tych, które pozyskane zostały do strony, to linki z katalogów stron lub firm. Stanowią one większość w profilu linków. Proponowałbym tutaj nieco mocniej popracować nad dywersyfikacją źródeł. Nie powinien Pan opierać linkowania tylko i wyłącznie na katalogach. Między innymi utworzenie bloga umożliwi pozyskiwanie nowych odnośników do wpisów na blogu – być może uda się pozyskać nawet naturalne linki do wpisów - jeśli będą one atrakcyjne dla użytkowników, to oni sami chętniej będą je udostępniać. Oprócz tego, warto pomyśleć również nad linkami do strony głównej oraz podstron ofertowych z nowych źródeł. Warto byłoby pozyskać nieco nowych linków z profili trust rank, utworzyć kilka wizytówek serwisu w serwisach typu wix.com, stworzyć kilka małych stron zapleczowych w darmowych serwisach typu wordpress.com, zdobyć linki z forów polskich społeczności na wyspach i forów w domenach co.uk, napisać kilka komentarzy z linkami na blogach oraz pozyskać trochę linków z artykułów eksperckich i sponsorowanych.
Innym ważnym aspektem jest to, jak obecnie wyglądają wyniki wyszukiwania dla zapytań związanych z Pana ofertą. Podczas wyszukiwania usługi „Refurbishment services” z Londynu (co można zobaczyć tutaj) wyniki wyszukiwania są bardzo mocno zregionalizowane. Mamy w nich 3-pak map Google oraz w większości regionalne strony www, czyli te dotyczące stricte Londynu – widać to już po ich tytułach w Google. Być może warto byłoby się zastanowić nad rozbudową i optymalizacją serwisu pod lokalne SEO, tj. utworzeniem wpisów na blogu pod konkretne miasta lub rozbudowę oferty poprzez np. dodanie na stronie treści o miejscach świadczonych usług i określenie tych miejsc (miast) w title podstron ofertowych.
12. Dzień dobry. Czy im więcej tekstu na stronie tym lepiej i jaki powinien być procent słów kluczowych w tekście?
Dzień dobry JDuże ilości treści na stronie zwiększają widoczność serwisu na nowe słowa kluczowe, dlatego warto dbać o to, aby każda podstrona serwisu posiadała wartościowy i unikalny tekst, który wyczerpie dogłębnie dany temat. Dodatkowo, warto rozbudowywać serwis o nowe podstrony z nowymi treściami. Tekst nie powinien jednak przytłaczać użytkownika, czy utrudniać mu znalezienia informacji, po którą na stronę wszedł. Oprócz samego tekstu pod SEO, należy pamiętać również o UX’ie i o tym, aby dostarczyć użytkownikowi to, czego potrzebuje. W przypadku nasycenia tekstu słowami kluczowymi nie stosuje się sztywnego wskaźnika procentowego – wszystko zależy od konkretnego przypadku. Tworzony tekst ma być przede wszystkim atrakcyjny dla użytkownika. Nasycając go słowami kluczowymi proponuję robić to po prostu naturalnie i kierować się zdrowym rozsądkiem.
13. Czy linki do social media, Facebook, Twitter na stronie www powinny mieć atrybut Follow czy Nofollow? Czy ze względu na SEO powinienem dać link do bloga w menu strony, czy tak jak mam teraz w stopce wystarczy? Czy dać i w stopce i w menu? https://www.apartament.Vip
Nie widzę nic złego w linkowaniu do dobrych stron internetowych, a w szczególności do swoich kanałów w social mediach. Proponowałbym ustawienie dla nich atrybutu „follow”.
Jeśli chodzi o położenie na stronie linka do bloga, to według mnie link w menu będzie lepszym rozwiązaniem. Przede wszystkim, będzie on bardziej widoczny dla użytkowników, którzy mogą odwiedzić bloga i przeczytać znajdujące się na nim treści – link w stopce jest raczej dla użytkowników słabo widoczny.
Dodatkowo, link, który jest wyżej w kodzie źródłowym serwisu jest dla Google bardziej wartościowy niż ten, który jest na samym dole kodu źródłowego. Czyli link w górnym menu nawigacyjnym będzie miał „większą moc SEO”, niż ten w stopceJ.
Jeśli chodzi o podwójne umiejscowienie linku do bloga, to wystarczy wstawić go tylko raz w menu nawigacyjnym strony – w przypadku, gdy adresu URL w obrębie jednej podstrony pojawia się więcej niż 1 raz, Google uwzględni tylko pierwszy napotkany link, ignorując jego kolejne powtórzenia.
14. Dzień dobry, proszę o sprawdzenie internetwork.pl.
Proponuję zwrócić uwagę na lepszą optymalizację title, popracować nad rozbudową podstron ofertowych o nieco więcej treści. Warto zadbać również o lepsze linkowanie domeny - wzmocni to pozycje strony – obecnie linków jest bardzo mało.
15. Witam, czy moja strona pokazwnetrze.pl jest dobrze zoptymalizowana? Jeśli nie, to co mam zrobić lub jakim narzędziem ją sprawdzić?
Po pierwsze, należy lepiej zoptymalizować stronę główna serwisu i jej podstrony. W tym wypadku proponowałbym przede wszystkim:
- Optymalizację title strony głównej. Obecnie jest „start”, proponuję „Rekomendowany fotograf Google w Street View i mapach Google: Piotr Hasiuk”;
- Strona główna powinna zostać rozbudowana o więcej treści, np. poniżej obrazków około 1500-2000 znaków nowego i unikalnego tekstu, dodałbym też na niej mapę Google i dane teleadresowe;
- Obrazki na stronie powinny mieć opisowe atrybuty alt=””;
- Czcionka treści mogłaby być większa ;);
- Należy rozbudować tytuły (title) podstron na bardziej opisowe;
- Każda podstrona, w tym strona główna powinna mieć bardziej opisowy i unikalny meta description, nie jak obecnie: „pokazwnetrze.pl rekomendowany fotograf Business View w mapach Google Piotr Hasiuk.”;
- Dla tych podstron ustawiamy noindex: http://www.pokazwnetrze.pl/ceny?id=5, http://www.pokazwnetrze.pl/?id=5, http://www.pokazwnetrze.pl/realizacje?id=5, http://www.pokazwnetrze.pl/kontakt?id=5, http://www.pokazwnetrze.pl/component/content/article?id=5. Są to podstrony z tą samą treścią, nie powinny one być indeksowane;
- W ramach serwisu mógłby powstać blog / mały dział z artykułami, który pozwoliłby na rozbudowę serwisu pod względem treści i zwiększył jego widoczność na nowe słowa kluczowe. Na blogu można by opisywać np. miejsca, w których wykonywane są spacery – pozwoliłoby to na uzyskanie kategorii wpisów pod frazy typu: „Wirtualne spacery %miasto%” oraz konkretne wpisy pod frazy typu „%Miasto% wirtualny spacer Google Street View w %Katedrze XXX%, Fotograf Google”;
- Dla domeny należy pozyskać linki, bez nich będzie ciężko.